21 Νοε 2011


Νομίζετε ότι μόνο το διάβασμα αρκεί; Κι αν σας λέγαμε ότι σε κάποιες περιπτώσεις βοηθάει να προσκαλέσετε ένα φίλο στο σπίτι; Μην ξεχνάτε ότι η καλή απόδοση είναι θέμα ψυχολογίας!
Σίγουρα σε αυτήν την ηλικία τα διαγωνίσματα δεν χρειάζεται να αποτελούν πηγή άγχους, αφού επηρεάζουν πολύ λίγο τον τελικό βαθμό στον έλεγχο του παιδιού. Βασικός σκοπός τους είναι να ενισχύσουν τη μάθηση και να δώσουν την ευκαιρία που θα τους είναι πολύ σύντομα χρήσιμες στο γυμνάσιο, στο λύκειο και, αργότερα, σε κάθε είδους εξετάσεις. Κατά κανόνα, το παιδί όσο εξοικειώνεται με τη διαδικασία, τόσο μαθαίνει να αναπτύσσει τις δικές του τεχνικές τόσο στη μελέτη, όσο και κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό το παιδί να αισθανθεί πιο σίγουρο για τον εαυτό του. Αυτό θα ευνοήσει τις επιδόσεις του! Διαβάστε τις συμβουλές που ακολουθούν για να τονώσετε ψυχολογικά το μικρό σας και να αποφύγετε συνηθισμένα λάθη στην προετοιμασία του πριν τα διαγωνίσματα:

1. Tips για αποτελεσματική προετοιμασία και μελέτη
Πως δεν θα σπαταλήσει τις δυνάμεις του αλλά θα αξιοποιήσει όσο το δυνατό καλύτερα το χρόνο του για να προετοιμαστεί για το διαγώνισμα; Ιδού οι χρυσοί κανόνες που πρέπει να ακολουθήσετε:

  • Να μελετάει την ύλη του διαγωνίσματος κομμάτι-κομμάτι
Μην το πιέζετε να τελειώσει όλη τη μελέτη σε μία ή δύο ώρες. Είναι καλύτερα να διαβάζει διαφορετικές ώρες μέσα στην ημέρα για μικρά χρονικά διαστήματα, ιδιαίτερα αν έχει κάποιο επαναληπτικό διαγώνισμα. Μικρά διαστήματα των 20 έως 30 λεπτών, έτσι ώστε να αφομοιώνεται η ύλη τμηματικά, είναι προτιμότερα, ενώ καλό είναι μετά από κάθε κομμάτι μελέτης το παιδί να κάνει ένα διάλειμμα για να ασχοληθεί με κάτι άλλο.


  • Να υπογραμμίζει τα πιο σημαντικά σημεία
Δείξτε στο παιδί πως να τονίζει τα σημαντικά σημεία της ύλης στα βιβλία ή στις σημειώσεις του είτε με χρωματιστούς μαρκαδόρους, είτε με υπογραμμίσεις, είτε με κύκλους και παραλληλόγραμμα ή βάζοντας χρωματιστά χαρτάκια υπενθυμίσεων ή συνδετήρες στις ανάλογες σελίδες. Με αυτόν τον τρόπο δίνετε έμφαση στα βασικά, ενώ το παιδί μπορεί να βρει στην τελική επανάληψη.


  • Να κάνει επιλεκτικές επαναλήψεις
Είναι προτιμότερο από μια ολική επανάληψη, δεδομένου ότι το παιδί έχει διαβάσει όλη την ύλη για το διαγώνισμα. Επίσης, η επιλεκτική επανάληψη μπορεί να βοηθήσει τις επιδόσεις του, ιδίως αν την κάνει το πρωί, λίγο πριν φύγει για το σχολείο.


2. Tips για να πάρει..... "δυνάμεις" πριν το διαγώνισμα
Πριν πάει στο σχολείο για να γράψει το διαγωνισματάκι του, βεβαιωθείτε ότι:

  • Θα εξασφαλίσει αρκετό ύπνο το βράδυ
Για αυτό, μην παρατείνετε το διάβασμα μέχρι αργά.


  • Θα φάει οπωσδήποτε πρωινό
Καλές επιλογές είναι τα δημητριακά με γάλα που ενισχύουν την πνευματική αντοχή, γιατί κρατούν τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα σταθερά, αλλά και το αυγό που περιέχει λιπαρά που βοηθούν τον εγκέφαλο να μεταβιβάζει γρήγορα τα μηνύματα.


  • Δεν θα μείνει πολύ ώρα νηστικό
Συμβουλέψτε το, αν το διαγώνισμα δεν είναι στην αρχή της ημέρας αλλά στο ενδιάμεσο του προγράμματος, να βάλει κάτι στο στόμα του. Ξηροί καρποί, ένας χυμός ή λίγη σοκολάτα πριν το διαγώνισμα μπορεί να επιδράσουν ενισχυτικά.


  • Θα είναι ντυμένο άνετα
Δηλαδή, έτσι ώστε ούτε να ζεσταίνεται αλλά ούτε και να κρυώνει, πράγμα που μπορεί να δυσκόλεψει την ικανότητα συγκέντρωσης.


  • Θα είναι εφοδιασμένο με τα απαραίτητα
Έξτρα στυλό και μολύβια για κάθε ενδεχόμενο!


  • Αν ο καιρός το επιτρέπει, θα περπατήσει (συνοδευόμενο από εσάς) μέχρι το σχολείο
Η κίνηση και η εξάσκηση τονώνουν τις αισθήσεις και επιδρούν θετικά στις επιδόσεις.


3. Tips για την ώρα του διαγωνίσματος
Υπάρχουν πολλά που πρέπει να προσέξει ή να αποφύγει στη διάρκεια του διαγωνίσματος. Αυτά είναι:

  • Να διαβάσει πρώτα όλο το διαγώνισμα
Έτσι, θα καταλάβει το στυλ του διαγωνίσματος


  • Να διαβάσει πολύ προσεχτικά τις ερωτήσεις
Ιδιαίτερα στην περίπτωση αντιστοίχισης, πολλαπλών επιλογών ή συνδυασμού να προσέχει λέξεις, όπως "δεν", "ή", "και", "μην", που μπορεί να αλλάξουν τη σημασία της ερώτησης.


  • Να ζητάει αμέσως βοήθεια ή διευκρινήσεις
Αν οι οδηγίες δεν είναι ξεκάθαρες ή δεν καταλαβαίνει κάτι, δεν πρέπει να φοβάται να ζητήσει από το δάσκαλο του διευκρινήσεις.


  • Να απαντάει πρώτα στις πιο εύκολες ερωτήσεις
Έτσι, θα εξοικονομήσει περισσότερο χρόνο για να αφιερώσει στα πιο δύσκολα ερωτήματα.


  • Να απαντάει σε όλες τις ερωτήσεις
Εξηγήστε του ότι είναι καλύτερα να γράψει κάτι κι ας είναι λάθος, παρά να μη γράψει τίποτα. Ιδιαίτερα στις ερωτήσεις με κενά ή πολλαπλών επιλογών, είναι σε κάθε περίπτωση επιθυμητό να κάνει μια επιλογή ακόμα κι αν δεν είναι βέβαιο για αυτήν.


  • Να βάζει σημαδάκια με μολύβι σε ερωτήσεις που χρειάζεται να ξαναδεί
Έτσι, αν του περισσέψει χρόνος στο τέλος, θα μπορεί να επιστρέψει στα σημεία εκείνα για τα οποία δεν είναι απόλυτα βέβαιο για τις απαντήσεις του και να τις ξανασκεφτεί.


  • Να μη δίνει την κόλα του όταν τελειώνει, αν δεν την έχει ξανακοιτάξει
Όσο σίγουρο κι αν είναι, εφόσον περισσεύει χρόνος, είναι καλό να ελέγχει τις απαντήσεις του για πιθανά λάθη ή παραλείψεις.


Αν έχει στρες....
Το στρες είναι το χειρότερο εμπόδιο για την κατάλληλη προετοιμασία, αλλά και για τη σωστή αξιοποίηση του χρόνου που έχει το παιδί στη διάθεση του για να απαντήσει στις ερωτήσεις του τεστ. Χρειάζεται λοιπόν να το καταπολεμήσει με τη βοήθεια σας. Για αυτό:

  • Μη το φορτώνετε με τις δικές σας προσδοκίες
Παιδιά που ανησυχούν πολύ για το διαγώνισμα, αντικατοπτρίζουν την ανησυχία των γονιών τους για το αν θα τα καταφέρουν. Αν το παιδί ανησυχεί ότι δεν θα τα καταφέρει, φροντίστε να το πείσετε ότι μια αποτυχία δεν σημαίνει ότι ήρθε το τέλος του κόσμου. Επαινέστε το παιδί όχι μόνο για το βαθμό που θα φέρει αλλά, κυρίως, για την προσπάθεια που κάνει.


  • Να κάνει ερωτήσεις στο δάσκαλο πριν το διαγώνισμα
Ενθαρρύνετε το παιδί να ρωτήσει το δάσκαλο τι περίπου θα περιλαμβάνει το διαγώνισμα. Όσο πιο προετοιμασμένο νιώθει το παιδάκι, τόσο μειώνεται το άγχος του.


  • Η συντροφιά διώχνει το στρες
Προσκαλέστε στο σπίτι ένα φίλο για διάβασμα. Μην περιμένετε βέβαια πολλά στο θέμα της μελέτης. Τους δίνεται όμως η ευκαιρία να χαλαρώσουν, να γελάσουν και να "ανεβάσουν" τη διάθεση τους. Αρκεί βέβαια να βεβαιωθείτε ότι το μικρό σας θα έχει μετά την ευκαιρία να διαβάσει.


  • Όχι στο υπερβολικό και εξοντωτικό διάβασμα
Μην το αφήνετε να υπερβάλλει στο διάβασμα και να εξαντλείται διαβάζοντας συνέχεια ή μέχρι αργά. Φροντίστε, όσο διάβασμα κι αν έχει το παιδί, να του μένει λίγος χρόνος για παιχνίδι ή για να ασχοληθεί με ευχάριστες δραστηριότητες ή ακόμα και για μια σύντομη έξοδο. Μην αφήνετε την επανάληψη για αργά το βράδυ που είστε όλοι κουρασμένοι και η απόδοση είναι μειωμένη.


  • Όχι απουσίες στο σχολείο.... για διάβασμα στο σπίτι
Μην επιτρέπετε στο παιδί να απουσιάζει από το σχολείο όταν έχει διαγώνισμα, αν δεν νιώθει καλά προετοιμασμένο. Όσο περισσότερο εξοικειώνεται με τη διαδικασία, τόσο συνηθίζει και γίνεται καλύτερο.


  • Αντιμετωπίστε το τρακ
Συμβουλέψτε το παιδί αν παθαίνει τρακ, να μην πανικοβάλεται. Αντίθετα, να παίρνει αργές και βαθιές ανάσες δίνοντας στο εαυτό του λίγο χρόνο για να συνέλθει.


  • Ένα γούρι.... δεν βλάπτει
Για έξτρα ψυχική τόνωση, προτρέψτε το να πάρει ένα τυχερό αντικείμενο μαζί του, πχ ένα στυλό, ένα βραχιόλι, ένα μπρελόκ (πιάνει στους επαγγελματίες αθλητές, γιατί όχι και στα παιδιά;)


Πηγή: περιοδικό "Το παιδί μου κι εγώ"

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε;
Σχολιάστε το!