8 Ιουν 2011


Τα καλά και τα κακά μέσα στο παγωτό!
Το παγωτό αποτελείται κυρίως από γάλα, το οποίο μπορεί να είναι φρέσκο ή σε σκόνη, άπαχο, με χαμηλά λιπαρά ή πλήρες. Εκτός από το γάλα περιέχει αβγά, βούτυρο, ζάχαρη, φρούτα (φρέσκα ή αποξηραμένα), κρέμα γάλακτος, γλυκαντικές ουσίες, σιρόπι, σοκολάτα και ξηρούς καρπούς.
Η θερμιδική λοιπόν αξία του παγωτού είναι ευνόητο να καταλάβουμε ότι εξαρτάται από τη σύστασή του. Είναι χαρακτηριστικό ότι 100 γραμμάρια παγωτού μπορούν να περιέχουν από 75 έως και 240 θερμίδες ανάλογα με τη σύστασή του.


Ας αρχίσουμε όμως με όσα καλά μας προσφέρει το παγωτό. 
Έχουμε και λέμε λοιπόν: 
• Από το γάλα του παγωτού τα παιδιά παίρνουν τις πρωτεΐνες του γάλακτος που είναι υψηλής βιολογικής αξίας.
• Προσλαμβάνουν υδατάνθρακες οι οποίοι προέρχονται κυρίως από τις γλυκαντικές ουσίες που περιέχει το παγωτό αλλά και από τη λακτόζη του γάλακτος. Οι υδατάνθρακες είναι πολύ σημαντική πηγή ενέργειας για τα παιδιά. Παράλληλα η λακτόζη βοηθάει στην απορρόφηση του ασβεστίου.
• Το πιο σημαντικό μέταλλο που βρίσκεται στο παγωτό είναι το ασβέστιο. Είναι πολύ σημαντικό, ιδιαίτερα για τα παιδιά, καθώς θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για το σχηματισμό γερών οστών και δοντιών αλλά και για την καλή λειτουργία της καρδιάς. Αρκεί να σημειώσουμε ότι 100γρ. παγωτού περιέχουν 100-120mg ασβεστίου, ποσότητα που καλύπτει το 10% των ημερήσιων αναγκών ενός παιδιού.
• Τα λιπαρά του παγωτού προσφέρουν πολύτιμα για τον οργανισμό λιπαρά οξέα αλλά και λιποδιαλυτές βιταμίνες (A, D, E και Κ).
• Το παγωτό αποτελεί πολύ καλή πηγή φωσφόρου, ένα μέταλλο που συμβάλει στο μεταβολισμό αλλά και στην απορρόφηση του ασβεστίου.
• Περιέχει βιταμίνες A, D, E, C, B1, B2, B6, B12, απαραίτητες για την ανάπτυξη και την ομαλή λειτουργία του παιδικού οργανισμού.
Ώς εδώ καλά τα πήγαμε! Δυστυχώς όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά αυτής της γλυκιάς απόλαυσης:
• Το παγωτό είναι πλούσιο σε θερμίδες και γι’ αυτό πρέπει να αποφεύγεται η κατανάλωσή του από παιδιά υπέρβαρα ή παχύσαρκα.
• Είναι πλούσιο σε λιπαρά και ιδιαιτέρως τα παγωτά που περιέχουν ξηρούς καρπούς, διότι είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά οξέα τα οποία είναι επιβλαβή για τον οργανισμό.
• Περιέχει πολλές γλυκαντικές ουσίες που συμβάλλουν στην εμφάνιση τερηδόνας. Καλό είναι ακόμα να αποφεύγονται από παιδιά που νοσούν από παιδικό διαβήτη.
• Τα λιπαρά που περιέχει το παγωτό και ιδίως τα κορεσμένα συμβάλλουν στην αύξηση της χοληστερόλης.



Πόσα επιτρέπεται να τρώνε τα παιδιά;
Τα παιδιά, ιδιαιτέρως εκείνα που δεν έχουν πρόβλημα με το βάρος τους, μπορούν να καταναλώνουν παγωτό 1-2 φορές την εβδομάδα σαν σνακ ή σαν επιδόρπιο, αλλά πάντα σε μικρή ποσότητα. Είναι προτιμότερο να δίνουμε στο παιδί μας σπιτικό παγωτό το οποίο είναι παρασκευασμένο με αγνά και φρέσκα υλικά και παράλληλα μπορούμε να ρυθμίζουμε και τη θερμιδική του αξία χρησιμοποιώντας προϊόντα χαμηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη ή και λιπαρά. Πολύ ωραίες και υγιεινές λύσεις είναι οι γρανίτες και τα σορμπέ φρούτων που είναι χαμηλά σε θερμίδες και δεν περιέχουν καθόλου λιπαρά. Έτσι μπορούμε να δίνουμε στα παιδιά περισσότερες φορές την εβδομάδα, με προσοχή βέβαια πάντα, γιατί ακόμα κι εκεί επιβάλλεται να υπάρχει μέτρο!


Παγωτά light: ίδια γεύση, λιγότερες θερμίδες
Το light παγωτό έχει περίπου τα μισά λιπαρά και τα 2/3 των θερμίδων του κανονικού τυποποιημένο παγωτού. Προκειμένου να μειωθούν οι θερμίδες, τα light παρασκευάζονται με ημιαποβουτυρωμένο γάλα, μαύρη σοκολάτα και γλυκαντικές ουσίες όπως φρουκτόζη ή ασπαρτάμη αντί για ζάχαρη. Η τεχνολογία τροφίμων έχει εξελιχθεί τόσο, που δεν υστερούν καθόλου σε γεύση σε σχέση με τα τυποποιημένα, παρά μόνο σε λιπαρά.



Τι πρέπει να προσέχουμε 
Όταν καταναλώνουμε παγωτά εμπορίου πρέπει να είμαστε ιδιαιτέρως προσεκτικοί διότι, αν οι συνθήκες συντήρησής του δεν είναι σωστές, αυξάνονται οι πιθανότητες αλλοίωσης του παγωτού και κατ’ επέκταση ο κίνδυνος για πιθανές τροφικές δηλητηριάσεις. Όταν αγοράζουμε παγωτό πρέπει να προσέχουμε: 
• Το παγωτό να είναι αρκετά σκληρό, η υφή του δηλαδή να μη θυμίζει σε καμία περίπτωση εκείνην του γιαουρτιού (στην περίπτωση αυτή ο καταψύκτης στον οποίο φυλάσσεται είναι προβληματικός). 
• Να έχει συγκεκριμένο σχήμα και όχι αλλοιωμένο.
• Το χαρτί της συσκευασίας του να μην είναι υγρό και να μην είναι κολλημένο πάνω στο παγωτό.
• Να μην περιέχει ίζημα ή να θρυμματίζεται σε μικρά κομματάκια.
• Να μην περιέχει μικροκρυστάλλους, διότι αυτό αποδεικνύει ότι αποψύχθηκε και επανακαταψύχθηκε.
• Να μην έχει περίεργη μυρωδιά.
• Αν αγοράζουμε παγωτό χύμα, πρέπει να ελέγχουμε τη λειτουργία και την καθαριότητα του ψυγείου καθώς και τη μη έκθεσή τους στον ήλιο.
• Τέλος, το ειδικό κουτάλι σερβιρίσματος πρέπει να βρίσκεται σε διαφανές δοχείο με καθαρό νερό πάντα. 



ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΣΤΟΦΟΡΟΥ
ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΣΗΜΕΝΙΑΣ ΚΟΥΣΟΥΛΑ, ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΥ-ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΥ ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ 


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε;
Σχολιάστε το!