Λαμβάνοντας υπόψη την Έρευνα της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας ενημερώνουμε τους γονείς σχετικά με τη βαριά σχολική σάκα των μαθητών και τις ενδεχόμενες αρνητικές επιπτώσεις και προβλήματα της σπονδυλικής στήλης-μέσης που μπορεί να προκύψουν.
Η σχολική σάκα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% του βάρους ενός μαθητή. Παράδειγμα: ένας μαθητής που ζυγίζει 30 κιλά δεν πρέπει να σηκώνει καθημερινά και λανθασμένα παραπάνω από 3 κιλά βάρος.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας καθηγητή Παιδιατρικής του Παν/μίου Αθηνών, Ανδρέα Κωνσταντόπουλο η έρευνα έδειξε ότι οι μαθητές μεταφέρουν τσάντα βάρους 4-7 κιλών. Σε παρόμοια έρευνα που διεξήχθη στην Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής τα παιδιά παρουσίασαν στη συνέχεια πόνους στην πλάτη.
Οι συνηθέστερες παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος σε αυτήν την ηλικία είναι η σκολίωση (πλάγια κλίση της σπονδυλικής στήλης με αποτέλεσμα την προεξοχή της μίας ωμοπλάτης) και η κύφωση (καμπούρα).
Οι παθήσεις αυτές μπορούν να προληφθούν με ειδικές ασκήσεις που κάνουμε ήδη στο σχολείο εδώ και πολλά χρόνια, αλλά δεν επαρκούν. Οι μαθητές πρέπει να αθλούνται και σε συλλόγους, για να προάγουν τη φυσιολογική ανάπτυξή τους, τη σωματική και ψυχική υγεία.
Η Πρόληψη στο σχολείο μας είναι επένδυση ζωής για την υγεία των μαθητών.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2006-2007 οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης εκπόνησαν στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής ένα σχέδιο εργασίας-σχολική έρευνα με θέμα: ‘Πρόληψη: πόνοι στη μέση’. Έμαθαν να εκτελούν σωστές ασκήσεις πρόληψης για τους πόνους στην πλάτη στη διάρκεια του μαθήματος. Με ειδικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης-χαλάρωσης και φύλλα κριτηρίων εκτελούσαν μόνοι τους το ασκησιολόγιο (αφού εκπαιδεύτηκαν από το γυμναστή) καθημερινά 3-4 λεπτά.
Επιπλέον έμαθαν: να κάθονται σωστά στην καρέκλα, να σηκώνουν με σωστή τεχνική την τσάντα τους και να δίνουν τις πρώτες βοήθειες για τους πόνους στη μέση.
Στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς όλοι οι μαθητές (από την Α΄-ΣΤ΄τάξη) του 3ου ∆ημοτικού Σχολείου Περαίας μαθαίνουν:
Προτάσεις-Συμβουλές
Η σχολική σάκα δεν πρέπει να υπερβαίνει το 10% του βάρους ενός μαθητή. Παράδειγμα: ένας μαθητής που ζυγίζει 30 κιλά δεν πρέπει να σηκώνει καθημερινά και λανθασμένα παραπάνω από 3 κιλά βάρος.
Σύμφωνα με τον Πρόεδρο της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρείας καθηγητή Παιδιατρικής του Παν/μίου Αθηνών, Ανδρέα Κωνσταντόπουλο η έρευνα έδειξε ότι οι μαθητές μεταφέρουν τσάντα βάρους 4-7 κιλών. Σε παρόμοια έρευνα που διεξήχθη στην Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής τα παιδιά παρουσίασαν στη συνέχεια πόνους στην πλάτη.
Οι συνηθέστερες παθήσεις του μυοσκελετικού συστήματος σε αυτήν την ηλικία είναι η σκολίωση (πλάγια κλίση της σπονδυλικής στήλης με αποτέλεσμα την προεξοχή της μίας ωμοπλάτης) και η κύφωση (καμπούρα).
Οι παθήσεις αυτές μπορούν να προληφθούν με ειδικές ασκήσεις που κάνουμε ήδη στο σχολείο εδώ και πολλά χρόνια, αλλά δεν επαρκούν. Οι μαθητές πρέπει να αθλούνται και σε συλλόγους, για να προάγουν τη φυσιολογική ανάπτυξή τους, τη σωματική και ψυχική υγεία.
Η Πρόληψη στο σχολείο μας είναι επένδυση ζωής για την υγεία των μαθητών.
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς 2006-2007 οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης εκπόνησαν στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής ένα σχέδιο εργασίας-σχολική έρευνα με θέμα: ‘Πρόληψη: πόνοι στη μέση’. Έμαθαν να εκτελούν σωστές ασκήσεις πρόληψης για τους πόνους στην πλάτη στη διάρκεια του μαθήματος. Με ειδικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης-χαλάρωσης και φύλλα κριτηρίων εκτελούσαν μόνοι τους το ασκησιολόγιο (αφού εκπαιδεύτηκαν από το γυμναστή) καθημερινά 3-4 λεπτά.
Επιπλέον έμαθαν: να κάθονται σωστά στην καρέκλα, να σηκώνουν με σωστή τεχνική την τσάντα τους και να δίνουν τις πρώτες βοήθειες για τους πόνους στη μέση.
Στην αρχή της κάθε σχολικής χρονιάς όλοι οι μαθητές (από την Α΄-ΣΤ΄τάξη) του 3ου ∆ημοτικού Σχολείου Περαίας μαθαίνουν:
- Να κάθονται σωστά στο θρανίο και στην καρέκλα. Όσοι επιθυμούν φέρνουν μαξιλαράκι (βλ. Φωτ. 1) Το τοποθετούν κάτω και πίσω στην πλάτη.
- Να τοποθετούν τη σάκα στο γαντζάκι του θρανίου (βλ. Φωτ. 2) και όχι επάνω στην καρέκλα, όπως κάνουν οι περισσότεροι μαθητές. Αν δεν χωράει επειδή είναι μεγάλη, την αφήνουμε κάτω στο πάτωμα.
- Τη σωστή τεχνική ανύψωσης της σάκας που είναι η εξής: βάζω τα βιβλία στην τσάντα λυγίζοντας τα πόδια και έχοντας ίσια την πλάτη (βλ. Φωτ. 3). Πιάνω τη σάκα με δυο χέρια, τη φέρνω στο στήθος και τη σηκώνω-τοποθετώ στο θρανίο (βλ. Φωτ. 4). Όλο το βάρος της σάκας πηγαίνει στα πόδια. Στη συνέχεια πιάνω τον έναν ιμάντα, τον βάζω στην πλάτη (βλ. Φωτ. 5) και μετά τον άλλον. Η σάκα πρέπει να είναι στην πλάτη (βλ. Φωτ. 6) και όχι να πιέζει τη μέση (βλ. Φωτ. 7).
Προτάσεις-Συμβουλές
- Οι γονείς πρέπει να ελέγχουν το βάρος και το περιεχόμενο της σάκας. ∆εν πρέπει να ξεπερνά το 10% του σωματικού βάρους του μαθητή.
- Η τσάντα να επιλέγεται με εργονομικά κριτήρια, δηλαδή να έχει δυο ιμάντες που προσαρμόζονται σε κάθε σωματότυπο και βάτες στην πλάτη. Καλό είναι να μην ακολουθούμε τη μόδα και τη διαφήμιση στην επιλογή μιας τσάντας.
- Η σάκα να έχει θήκες και τα σχολικά είδη να μοιράζονται με τα πιο βαριά στο κέντρο.
- Η καλύτερη πρόληψη πέρα από τις προτάσεις είναι η (σωματική) άσκηση των μυών που διατηρούν τη φυσιολογική γραμμή βαρύτητας.
- Οι μαθητές να μην κάθονται πολλές ώρες στον υπολογιστή, να κάνουν συχνά διαλείμματα, όταν μελετούν, για να μη στραβώσει αργότερα η σπονδυλική στήλη.
Προσοχή στη βαριά σχολική τσάντα