Αναπτυξιακοί σταθμοί των παιδιών από τη γέννηση μέχρι 3 ετών.
Το μικρό βρέφος (γέννηση μέχρι 8 μηνών)
Ενδιαφέρον για τους άλλους:
Αυτογνωσία:
Πηγή: Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα.
Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα.
Το μικρό βρέφος (γέννηση μέχρι 8 μηνών)
Ενδιαφέρον για τους άλλους:
- Τα νεογέννητα προτιμούν το ανθρώπινο πρόσωπο και την ανθρώπινη φωνή. Μέσα στις δύο πρώτες εβδομάδες, αναγνωρίζουν και προτιμούν τη θέα, την οσμή και τους ήχους αυτού που κυρίως τα φροντίζει.
- Το κοινωνικό χαμόγελο και οι αμοιβαίες ματιές είναι στοιχεία της πρώιμης κοινωνικής αλληλεπίδρασης. Το βρέφος μπορεί να ξεκινήσει και να σταματήσει αυτές τις αλληλεπιδράσεις.
- Αναμένει ότι θα το σηκώσουν και θα το ταϊσουν και κινεί το σώμα του για να συμμετάσχει.
- Βλέπει τους ενήλικες ως ενδιαφέροντα και καινούργια αντικείμενα. Αναζητάει τους ενήλικες για να παίξουν μαζί του. Τεντώνει τα χέρια του για να το σηκώσουν.
Αυτογνωσία:
- "Πιπιλάει" το δάχτυλο ή το χέρι του με μανία.
- Παρατηρεί τα χέρια του.
- Σηκώνει τα χέρια για να προστατευτεί, όταν ένα αντικείμενο πλησιάζει το πρόσωπο του.
- Κοιτάζει το μέρος του σώματος που του αγγίζουν.
- Πλησιάζει και αρπάζει πράγματα.
- Ενώνει τα χέρια και σφίγγει τα δάχτυλα.
- Προσπαθεί να προκαλέσει κάποια πράγματα να συμβούν.
- Αρχίζει να διακρίνει τους φίλους από τους άγνωστους. Προτιμάει να το κρατάνε γνωστά άτομα.
- Το μικρό βρέφος χρησιμοποιεί πολλά σύνθετα αντανακλαστικά: ψάχνει κάτι για να πιπιλίσει, κρατιέται όταν πάει να πέσει, γυρνάει το κεφάλι όταν δεν αναπνέει ελεύθερα. Αποφεύγει το έντονο φως, τις έντονες οσμές και τον πόνο.
- Βάζει το χέρι ή άλλα αντικείμενα στο στόμα. Αρχίζει να πιάνει τα αντικείμενα που το ενδιαφέρουν.
- Πιάνει, αφήνει και μετά ξαναπιάνει και ξαναφήνει τα αντικείμενα.
- Σηκώνει και κρατάει το κεφάλι ψηλά. Κάθεται χωρίς στήριγμα. Κουλουριάζεται. Μεταφέρει και ψάχνει τα αντικείμενα με τα χέρια. Μπουσουλάει.
- Κλαίει για να δείξει ότι πονάει ή ανησυχεί για κάτι.
- Χαμογελάει ή βγάζει ήχους για να αρχίσει την κοινωνική επαφή.
- Ανταποκρίνεται στην ανθρώπινη φωνή. Κοιτάζει επίμονα τα πρόσωπα των άλλων γύρω του.
- Χρησιμοποιεί φωνητικούς και μη φωνητικούς τρόπους για να εκφράσει το ενδιαφέρον του και να τραβήξει την προσοχή.
- Ψελλίζει χρησιμοποιώντας όλων των ειδών τους ήχους. Μιλάει στον εαυτό του, όταν είναι μόνο του.
- Συνδυάζει ήχους. Καταλαβαίνει ονόματα γνωστών προσώπων και αντικειμένων. Γελάει. Ακούει συζητήσεις.
- Καθησυχάζει τον εαυτό του με το πιπίλισμα του δαχτύλου.
- Ακολουθεί με τα μάτια ένα αντικείμενο που κινείται αργά.
- Πλησιάζει και πιάνει παιχνίδια.
- Κοιτάζει ένα παιχνίδι που πέφτει.
- Αναγνωρίζει τα αντικείμενα από πολλές μεριές. Μπορεί να βρει ένα παιχνίδι κρυμμένο κάτω από την κουβέρτα, αν παρακολουθήσει κάποιον να το βάζει εκεί.
- Παρατηρεί τα χέρια του.
- Πιάνει την κουδουνίστρα, όταν μπορεί να δει συγχρόνως την κουδουνίστρα και το χέρι του.
- Χτυπάει ή κλοτσάει ένα αντικείμενο για να συνεχίσει να βλέπει ή να ακούει κάτι που το ευχαριστεί.
- Προσπαθεί να κάνει τον ενήλικα να το ξαναπαίξει στα γόνατα, κουνώντας ρυθμικά το σώμα του.
- Εκφράζει ξεκάθαρα την δυσαρέσκεια και την ευχαρίστηση του.
- Ανταποκρίνεται με περισσότερη ζωντάνια και ευχαρίστηση σε αυτόν που το φροντίζει συνήθως από ότι στους άλλους.
- Όταν είναι ανήσυχο, μπορεί να το καθησυχάσει ένας οικείος ενήλικας.
- Χαμογελάει για να δείξει έμπρακτα τη χαρά του από την κοινωνική επαφή. Ενδιαφέρεται πολύ για τους ανθρώπους. Δείχνει τη δυσαρέσκεια του, όταν χάνει την κοινωνική επαφή.
- Γελάει δυνατά.
- Δείχνει την απογοήτευση ή τη λύπη του, όταν χάνει ένα παιχνίδι.
- Εκφράζει πολλά, ευδιάκριτα συναισθήματα: ευχαρίστηση, θυμό, αγωνία ή φόβο, λύπη, χαρά, ενθουσιασμό, απογοήτευση.
- Αντιδράσει στους ξένους με εγκράτεια ή άγχος.
Πηγή: Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα.
Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα.
Η ανάπτυξη στα τρία πρώτα χρόνια της ζωής (4ο μέρος)