13 Μαΐ 2010

Η ανάπτυξη στα τρία πρώτα χρόνια της ζωής (6ο μέρος)

Το μικρό παιδί (18 μηνών έως 3 ετών)



Ενδιαφέρον για τους άλλους.



  • Δείχνει να συνειδητοποιεί ότι το βλέπουν και το αξιολογούν οι ενήλικες.

  • Βλέπει τους άλλους ως εμπόδιο στην άμεση ικανοποίηση του.

  • Αρχίζει να καταλαβαίνει ότι οι άλλοι έχουν προνόμια και δικαιώματα.

  • Χαίρεται το παιχνίδι με τους συνομηλίκους και την από κοινού εξερεύνηση.

  • Αρχίζει να καταλαβαίνει τα οφέλη της συνεργασίας.

  • Ταυτίζεται με παιδιά της ίδιας ηλικίας ή φύλου.

  • Συνειδητοποιεί περισσότερο τα συναισθήματα των άλλων.

  • Επιδεικνύει περισσότερο αυτοέλεγχο στη σχέση του με τους άλλους.

  • Απολαμβάνει τις ομαδικές δραστηριότητες.

Αυτογνωσία
  • Φανερώνει ισχυρή αίσθηση της ατομικότητας του, αντιτιθέμενο στις επιταγές του ενήλικα με το "όχι".

  • Βιώνει τον "εαυτό" του ως ένα ισχυρό δημιουργικό ον που έχει δυνατότητες. Εξερευνά τα πάντα.

  • Αρχίζει να αιτιολογεί τον εαυτό του και να χρησιμοποιεί έννοιες όπως: καλός/κακός, όμορφος/άσχημος.

  • Προσπαθεί να έχει αυτοέλεγχο.

  • Χρησιμοποιεί τόσο το όνομα του, όσο και τα ονόματα των άλλων.

  • Αναγνωρίζει έξι ή και περισσότερα μέρη του σώματος.

Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού.
  • Κάνει γραμμές με το μαρκαδόρο ή τις ξυλομπογιές.

  • Ανεβοκατεβαίνει τα σκαλιά. Μπορεί να παραλείψει ένα σκαλοπάτι.

  • Κλοτσάει μια μπάλα.

  • Στέκεται στο ένα πόδι.

  • Περνάει χάντρες σε μια κλωστή.

  • Ζωγραφίζει έναν κύκλο.

  • Στέκεται και περπατάει στην άκρη των δαχτύλων.

  • Ανεβαίνει ένα ένα τα σκαλιά εναλλάξ.

  • Μεταχειρίζεται το ψαλίδι.

  • Μπορεί να τραβήξει μια ευθεία γραμμή με τις ξυλομπογιές του.

Γλωσσική ανάπτυξη/ Επικοινωνία.
  • Συνδυάζει λέξεις.

  • Παρακολουθεί μια ιστορία ή ένα παραμύθι για λίγη ώρα.

  • Χρησιμοποιεί ένα λεξιλόγιο που μπορεί να φτάσει τις 200 λέξεις.

  • Έχει φαντασία στη γλώσσα. Αρχίζει να παίζει συμβολικά παιχνίδια.

  • Γνωρίζει τη χρήση πολλών συσκευών στο σπίτι.

  • Χρησιμοποιεί σύνθετες προτάσεις.

  • Χρησιμοποιεί επίθετα και επιρρήματα. Διηγείται τα γεγονότα της ημέρας.

Χωρο-τεχνική συνείδηση.
  • Αναγνωρίζει ένα γνωστό αντικείμενο με την αφή, ακόμα και όταν είναι μέσα σε μια τσάντα μαζί με δύο άλλα αντικείμενα.

  • Χρησιμοποιεί τις λέξεις: αύριο, χτες.

  • Βρίσκει ποια παιδιά λείπουν από την τάξη, κοιτάζοντας απλώς τα παιδιά που είναι παρόντα.

  • Διεκδικεί την ανεξαρτησία του: "Θα το κάνω εγώ".

  • Βάζει μόνο του απλά ρούχα, όπως καπέλο ή παντόφλες.

Δραστηριότητες που έχουν κάποια σκοπιμότητα και χρήση εργαλείων.
  • Όταν περνάει κρίκους σε ένα ξύλο, αγνοεί τα αντικείμενα που δεν έχουν τρύπες και χρησιμοποιεί μόνο κρίκους ή άλλα αντικείμενα με τρύπες που μπορούν να περαστούν στο ξύλο.

  • Ταξινομεί και ονομάζει τα αντικείμενα (σκληρά-μαλακά, μεγάλα-μικρά).

  • Βοηθάει στο ντύσιμο και το ξεντύσιμο.

Έκφραση συναισθημάτων.
  • Συχνά παρουσιάζει επιθετικά συναισθήματα και συμπεριφορές.

  • Παρουσιάζει εναλλαγές στη διάθεση και τη συμπεριφορά (πεισματάρης-υπάκουος).

  • Παρουσιάζει περισσότερες φοβίες (σκοτάδι, τέρατα κλπ).

  • Εκφράζει συναισθήματα που μπορεί να τα ελέγχει όλο και περισσότερο.

  • Συνειδητοποιεί τα δικά του συναισθήματα και αυτά των άλλων.

  • Νιώθει υπερήφανο, όταν δημιουργεί και παράγει.

  • Εκφράζει τα συναισθήματα του πιο συχνά. Εκφράζει τα συναισθήματα του μέσα από το συμβολικό παιχνίδι.

  • Δείχνει έγνοια και στοργή για τους άλλους.

Πηγή: Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα.
Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα.

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε;
Σχολιάστε το!