10 Μαΐ 2010

Η ανάπτυξη στα τρία πρώτα χρόνια της ζωής (5ο μέρος)

Το βρέφος που αρχίζει να μπουσουλάει και να περπατάει (8 έως 18 μηνών)



Ενδιαφέρον προς τους άλλους



  • Εκδηλώνει συμπεριφορά άγχους μπροστά σε άγνωστα πρόσωπα.

  • Χαίρεται να εξερευνά αντικείμενα μαζί με άλλους, ως βάση για τη δημιουργία σχέσεων μαζί τους

  • Βάζει τους άλλους να κάνουν πράγματα που το ευχαριστούν (να του πιάσουν ένα παιχνίδι, να του διαβάσουν ένα βιβλίο κλπ).

  • Δείχνει αρκετό ενδιαφέρον για τους συνομηλίκους του.

  • Δείχνει ενδιαφέρον και έντονη προσοχή για τη γλώσσα των ενηλίκων.

Αυτογνωσία.



  • Γνωρίζει το όνομα του.

  • Χαμογελάει ή παίζει με τον εαυτό του στον καθρέφτη.

  • Χρησιμοποιεί τους μικρούς και μεγάλους μύες του για να εξερευνήσει, όταν αισθάνεται την ασφάλεια της ύπαρξης ενός ενήλικα κοντά του. Συχνά ελέγχει να δει αν είναι παρών ο ενήλικας.

  • Καταλαβαίνει πότε έχει την ευκαιρία να κάνει κάτι, έχει όμως περιορισμένη ικανότητα να αναλαμβάνει την ευθύνη των πράξεων του.

  • Παρουσιάζει ισχυρή αίσθηση του εαυτού. Κατευθύνει τις πράξεις των άλλων (πχ "Κάθισε εκεί").

  • Αναγνωρίζει περισσότερα από ένα μέρη του σώματος.

  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις λέξεις εγώ, εμένα, εσύ.

Κινητικότητα και συντονισμός χεριού-ματιού.
  • Κάθεται άνετα στην καρέκλα.

  • Ανασηκώνεται και κρατιέται από τα έπιπλα.

  • Περπατάει, όταν το κρατούν. Αρχίζει και περπατάει μόνο του.

  • Πετάει αντικείμενα.

  • Σκαρφαλώνει στις σκάλες.

  • Χρησιμοποιεί το μαρκαδόρο και το χαρτί.

  • Σκύβει, χοροπηδάει, κάνει μερικά βήματα προς τα πίσω.

Γλωσσική ανάπτυξη/Επικοινωνία.
  • Καταλαβαίνει πολύ περισσότερες λέξεις από αυτές που μπορεί να πει.

  • Κοιτάζει περίπου είκοσι αντικείμενα, όταν κάποιος τα ονοματίζει.

  • Φτιάχνει μακριές προτάσεις με βαβισμό.

  • Κουνάει το κεφάλι για να πει "όχι". Λέει μερικές λέξεις καθαρά.

  • Κοιτάζει με ενδιαφέρον τα εικονογραφημένα βιβλία και δείχνει τα διάφορα αντικείμενα.

  • Χρησιμοποιεί και άλλους ήχους, πέρα από το κλάμα, για να βοηθηθεί.

  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί τις λέξεις εγώ, εμένα, εσύ.

Χωρο-χρονική συνείδηση.
  • Προσπαθεί να χτίσει με τουβλάκια.

  • Εάν του κρύψουν ένα παιχνίδι, ενώ βλέπει κάτω από μια από τρεις κουβέρτες, μπορεί να το βρει ψάχνοντας κάτω από τη σωστή κουβέρτα.

  • Επιμένει στο ψάξιμο ενός παιχνιδιού που θέλει, ακόμη και αν το παιχνίδι, είναι κρυμμένο κάπου δύσκολα πχ κάτω από ένα μαξιλάρι.

  • Όταν κυνηγάει μια μπάλα που κύλησε κάτω από τον καναπέ και βγήκε από την άλλη, θα κάνει τον κύκλο και θα πάει από την άλλη μεριά.

  • Όταν ένα παιχνίδι ξεκουρδίζεται, ξέρει να το κουρδίσει για να συνεχίσει.

  • Βάζει το πόδι στο παπούτσι του και το χέρι στο μανίκι του ρούχου του.

Δραστηριότητες που έχουν κάποια σκοπιμότητα και χρήση εργαλείων.
  • Όταν ένα παιχνίδι ξεκουρδίζεται συνεχίζει να παίζει με αυτό με τα χέρια του.

  • Χρησιμοποιεί κάποιο μακρύ ξύλο, ως εργαλείο, για να πιάσει ένα παιχνίδι. 

  • Όταν ένα "μουσικό κουτί" σταματάει να παίζει ψάχνει να γυρίσει το κλειδί για να παίξει ξανά.

  • Παίρνει ένα σκαμνί για να το φτάσει.

  • Σπρώχνει μακριά κάτι ή κάποιον που δεν θέλει.

  • Γλιστράει ή περπατάει για να πάρει κάτι ή να αποφύγει κάτι που δεν το ευχαριστεί.

  • Βάζει το πόδι στο παπούτσι του και το χέρι στο μανίκι του ρούχου του.

  • Τρώει μόνο του με τα δάχτυλα (φρούτα, μπισκότα).

  • Κρατάει άνετα ένα φλιτζάνι, χωρίς να χύνει πολύ από το περιεχόμενο του.

  • Κρατάει άνετα το κουτάλι, όταν τρώει μόνο του.

Έκφραση συναισθημάτων.
  • Δείχνει έμπρακτα την αγάπη του για τα οικεία πρόσωπα: τα αγκαλιάζει, τους χαμογελάει, τρέχει προς αυτά, γέρνει πάνω τους κλπ.

  • Αισθάνεται το άγχος του αποχωρισμού από τα αγαπημένα πρόσωπα.

  • Δείχνει το θυμό του σε πρόσωπα και πράγματα.

  • Εκφράζει αρνητικά συναισθήματα.

  • Νιώθει υπερηφάνεια  και ευχαρίστηση για τα καινούργια κατορθώματα του. 

  • Έχει έντονα συναισθήματα για τους γονείς του.

  • Χαίρεται την κυριαρχία του σε πράγματα και καταστάσεις.

  • Δείχνει έντονη αίσθηση του "εγώ".

Πηγή: Καινοτομίες στην προσχολική εκπαίδευση: Αναπτυξιακά κατάλληλες πρακτικές στα προσχολικά προγράμματα.
Εκδόσεις: Ελληνικά Γράμματα

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε;
Σχολιάστε το!