20 Οκτ 2009

20 Οκτωβρίου: Παγκόσμια Ημέρα Οστεοπόρωσης



Σωστή διατροφή, έναν μικρό περίπατο 10-15 λεπτών με ηλιοφάνεια και άσκηση, συνιστούν οι ειδικοί για την πρόληψη της οστεοπόρωσης, μιας σιωπηλής επιδημίας, που στη χώρα μας έχει προσβάλλει 855.500 γυναίκες απειλεί άλλο ένα εκατομμύριο Ελληνίδων.

Η οστεροπόρωση είναι σοβαρό μεταβολικό νόσημα, που εμφανίζεται κυρίως σε μετεμμηνοπαυσιακές γυναίκες, οι οποίες θεωρούνται πιο ευάλωτες λόγω ορμονικών παραγόντων. Η νόσος, για γονιδιακούς λόγους, προτιμά τις λευκές γυναίκες. Μια γυναίκα λευκής φυλής 50 ετών με πολλούς παράγοντες κινδύνου, έχει 50% πιθανότητα να υποστεί κάποιο οστεοπορωτικό κάταγμα στη διάρκεια της ζωής της.

«Τα επιδημολογικά στοιχεία, που προκύπτουν από πανελλήνια έρευνα του Ελληνικού Συλλόγου Υποστήριξης Ασθενών με Οστεοπόρωση, έδειξαν ότι 855.500 γυναίκες έχουν ήδη εγκατεστημένη οστεοπόρωση, αλλά το πιο ανησυχητικό είναι ότι θα ακολουθήσουν ένα εκατομμύριο γυναίκες με πολλούς παράγοντες κινδύνου και με χαμηλή οστική πυκνότητα.



Επειδή η οστική πυκνότητα χτίζεται ως την ηλικία των 27 ετών, η πρόληψη της οστεοπόρωσης πρέπει να ξεκινά από την παιδική ηλικία με τη σωστή διατροφή και την άσκηση», επισήμανε η πρόεδρος του Συλλόγου, Μέμη Τσεκούρα, μιλώντας στους δημοσιογράφους στο περιθώριο εκδήλωσης, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Οστεροπόρωσης

«Η οστεοπόρωση είναι μια σιωπηλή επιδημία. Συνήθως δεν πονάει. Αυτό που πονάει σε έναν οστεοπορωτικό ασθενή είναι το κάταγμα. Επομένως, πρέπει να προλάβουμε το επερχόμενο κάταγμα. Αυτό που συστήνουμε εμείς, εκτός από τη φαρμακευτική αγωγή, είναι κάποια συγκεκριμένη γυμναστική και κάποια τροποποίηση του χώρου που κινείται μία γυναίκα, ώστε να προλάβουμε τις πτώσεις, που είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας κατάγματος.

Επίσης, πολύ μεγάλη σημασία έχει η ισορροπημένη διατροφή όπως επίσης και η σωστή λήψη και αποφυγή κάποιων συγκεκριμένων φαρμάκων, τα οποία μπορεί να προκαλέσουν πτώσεις και κατά συνέπεια κάταγμα. Εξάλλου, ορισμένες μορφές άσκησης, με τη μυική σύσπαση, δίνουν ερεθίσματα στις προσφύσεις των μυών πάνω στα οστά. Αυτό γεννά κόκαλο, βοηθά στο να διατηρείται και να αυξάνεται η οστική μάζα. Αλλά προσοχή, όχι βαριές ασκήσεις, μόνο συγκεκριμένες», ανέφερε ο ορθοπαιδικός χειρουργός Θανάσης Καπώνης

Διατροφή πλούσια σε ασβέστιο και βιταμίνη D συνιστούν οι ειδικοί για την πρόληψη και αντιμετώπιση της οστεοπόρωσης. «Το ασβέστιο, που βρίσκεται στο γάλα, στο τυρί και σε όλα τα γαλακτοκομικά, και η βιταμίνη D, είναι αυτά που βοηθούν στη διατήρηση του ισοζυγίου του ασβεστίου. Είναι απαράδεκτο το ποσοστό της υποβιταμίνωσης σε βιταμίνη D στην Ελλάδα, όπου η ηλιοφάνεια είναι άπλετη, να ανέρχεται στο 64% . Γι αυτό, ένας περίπατος 10 -15 λεπτά σε ηλιοφάνεια, θα βοηθήσει πάρα πολύ στην πρόσληψη του ασβεστίου. Σε ό,τι αφορά συγκεκριμένες τροφές, παλιά σε περιπτώσεις υποβιταμινώσεων χορηγούσαμε μουρουνέλαιο, που είναι η πρώτη και καλύτερη πηγή βιταμίνης D», εξήγησε ο κ. Καπώνης.

Σε ό,τι αφορά τα φάρμακα ανέφερε ότι διακρίνονται σε τρεις κατηγορίες. «Μία κατηγορία είναι τα λεγόμενα αντιοστοκλαστικά, δηλαδή τα φάρμακα τα οποία έχουν στόχο να μη καταστρέφεται το κόκαλο. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει ένα πολύ παλιό φάρμακο η καλσιτονίνη, που η χρήση της υποχωρεί σήμερα. Σήμερα είμαστε στην εποχή των διφωσφονικών.

Δεύτερη κατηγορία φαρμάκων είναι τα οστεοπαραγωγικά φάρμακα, αυτά τα οποία αναπαράγουν οστό και σε αυτή την κατηγορία είναι οι ορμόνες του θυρεοειδούς, το ολικό μόριο της παραθορμόνης, η τεριπαρατίδη.

Η τρίτη κατηγορία φαρμάκων έχει μικτή δράση. Αυτά τα φάρμακα βοηθούν στο να δημιουργούνται κόκαλα και στο να μην καταστρέφονται. Σε αυτή την κατηγορία είναι το ραδιενεργό στρόντιο», πρόσθεσε ο κ. Καπώνης.



Πηγή: health.in.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας άρεσε;
Σχολιάστε το!